Dictionnaire du Moyen Français (1330-1500)

http://www.atilf.fr/dmf/definition/besogner 
BESOGNER FEW XVII *sunni
BESOGNER, verbe
[T-L, GD, GDC : besoignierbesoignier ; FEW XVII, 278a : *sunni]

I. -

Empl. abs. "Faire sa besogne, agir" : Et atant vint Melusigne qui moult doulcement le bienviengna et receupt moult amiablement en disant : Monseigneur, je suiz moult joyeuse de ce que vous avez si bien besoingnié et si honnourablement en vostre voyage. (ARRAS, c.1392-1393, 78). Et leur compte toute la maniere comment il leur avoit compté leur fait, en denoncant que ce seroit aumosne de aidier a la damoiselle, sans que les deux freres sceussent qu'il feust de rien tenu a elle. Vrayement, dirent les deux barons, c'est tres saigement besoingnié. Dieux en soit louez ! (ARRAS, c.1392-1393, 151).

 

-

En partic. "Se montrer efficace (au combat)" : ...Phillibert et ses X. chevaliers furent venus a la bataille, et orent tellement besoingnié que tous les hommes Giron furent mors et Giron pris. (ARRAS, c.1392-1393, 201).

II. -

Empl. intrans. [Dans un combat] Avoir à besogner à qqn. "Avoir affaire à qqn" : Et environ heure de prime, vint Remondin (...) armez moult richement (...) et entra dedens les lisces, montez sur un grant destrier lyart, bien armé jusques en l'ongle du pié, si comme pour gaige de bataille. Et fist la reverence au roy et a tous les barons. Par foy, dist chascuns, il a grant temps que nous ne veismes nul plus bel homme en armes, ne de meilleur contenance. Cil n'a pas euvre laissiee qui a tel homme a a besoingnier. (ARRAS, c.1392-1393, 61). La peussiez veoir six bannieres de Lusegnen venteler au vent. Bien doit resoingnier tel encontre qui a eulx doit avoir a besoingnier. (ARRAS, c.1392-1393, 284).
 

Arras Jocelyne Bernardoff / Jean-Loup Ringenbach


© ATILF - CNRS & Université de Lorraine 2012
La présente ressource est produite et diffusée par l’ATILF à des fins de consultation pour l’enseignement et la recherche, à l’exclusion de toute exploitation commerciale. La citation d’un extrait de la ressource au sein d’une publication scientifique est autorisée sous condition de porter la mention suivante :
DMF : Dictionnaire du Moyen Français (DMF 2012), http://www.atilf.fr/dmf, ATILF - CNRS & Université de Lorraine.